zaterdag 18 juni 2011

New York

Nou, daar zijn we dan eindelijk. Een blog vanuit New York en dat terwijl we pas (of al) 3 dagen hier zijn. We zijn de hele dag onderweg, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, wij zijn op pad! Vandaar dat we geen tijd hadden om een blogje te maken. Maar nu, hoewel onze voeten schroeivlekken hebben, onze armen zijn uitgerekt van de tasjes en de hoofden vol zitten van impressie's, om 1 uur 's nachts gaan we er weer tegen aan!

We landden dinsdag op La Guardia en lieten ons naar het hotel brengen met de taxi, so not us. Maar wat een luxe. Na 6 weken sjouwen wil je wel wat anders. Aangekomen in het hotel gelijk de koffers neergedonderd en de deur uitgegaan, want we hebben uitzicht op Manhattan (een stukje althans) en dat lonkt. Na het kopen van een weekkaart voor het OV is onze eerste stop Times Square.

We kunnen bij Planet Hollywood de bestelde New York passen afhalen. Met deze passen krijg je op een hele hoop dingen gratis toegang, dus dat zullen we weten!
Times Square, wat een hoop lampjes, licht, drukte en mensen, zeer indrukwekkend. Echt erg grappig. Na een wandeling door Bryant Park zijn we in de regen over Broadway naar Soho, Little Italy en een klein beetje Chinatown gegaan. Onderhand is het avond, we gaan slapen.
De volgende dag erg vroeg opgestaan: we willen met de ferry naar het Vrijheidsbeeld. Een lang gekoesterde wens komt in vervulling.Wat een prachtig gezicht. We kijken niet alleen maar gaan ook naar boven, met de trap die steeds smaller wordt, en eindigen in de kroon van Miss Liberty!  Dit is zooo gaaf.

We hebben niet alleen een fantastisch uitzicht maar het idee dat je in het hoofd van dit beeld staat is te gek.

We besluiten Ellis Island (voorlopig) over te slaan en gaan een fiets huren. In Battery Park kunnen we terecht en vervolgens gaan we al peddelend door downtown Manhattan. Ook dit is wederom een waanzinnige ervaring. De mensen rijden hier natuurlijk als idioten en wij kijken overal om ons heen, behalve op de weg. Al foto makend komen we bij Ground Zero. Er wordt al aardig wat gebouwd en de verwachting is dat in 2016 alles weer vol staat. Vervolgens brengen we een bezoek aan het World Trade Memorial Centre. Natuurlijk kennen we allemaal de foto's en de beelden maar toch lukt het ons niet om onze ogen droog te houden. Hier worden ook voorwerpen tentoongesteld die goed weergeven welke tragedie zich hier heeft afgespeeld. Brok in de kelen alom.

We fietsen verder richting Brooklyn Bridge en gaan die ook over. Ook dit is weer een unieke belevenis. Je zult denken, fietsen over een brug, is dat alles? Maar alles bij elkaar maakt het zo bijzonder. De brug alleen al is groter dan verwacht, het is erg druk en gezellig (bijna iedereen komt voor hetzelfde) en het weertje is prima.
Na een lunch bij Pier 17 rijden we verder langs het water en gaan Wall Street in. Na een kleine blik op de beurs (ook hier konden we niet winnen) fietsen we weer naar de verhuurder. Deze tocht duurde 4 uur en was onvergetelijk.
Hierna gaan we Empire State Building op. Lekker zonnetje, magnifiek uitzicht op de stad, wat wil een mens nog meer.

De volgende dag doen we met de ferry een rondvaart langs Manhattan. Zo op het water krijg je toch weer een heel ander gezicht op alles. We hebben een hele goede gids die veel maar interessant de boel aan elkaar praat dus het was nog leerzaam ook.
Hierna gaan we wat wandelen en shoppen, eten en drinken enz. 's Avonds brengen we een bezoek aan een andere hoge toren, de Top of the Rock. Deze ligt op het Rockefeller Centre en biedt een fantastisch uitzicht op de nachtelijke skyline. Al die lampjes, het is bijna sprookjesachtig.

Vandaag hebben we besloten om alleen op pad te gaan. Inkie gaat shoppen en ik ga de stad in om "cultureel" te doen. Ik ga naar het vliegdekschip/museum Intrepid. Leuk om te zien hoe gigantisch groot zo'n ding eigenlijk is. Hierna een bezoekje aan Park en Madison Avenue (mooie huizen), via Central Station naar Museum of the city of New York. Deze geeft een aardig beeld hoe New York is ontsaan en gegroeid. Zeer interessant. Ik wandel een stuk door Central Park en kom aan bij Strawberry Field alwaar een gedenteken is voor John Lennon die daar, zoals bekend, in de buurt is vermoord. Ik breng vervolgens een bezoekje aan het Harry Potter Experience, jaja. Hier wordt een hele hoop rekwisieten en kledingstukken uit de HP films tentoongesteld. En allemaal origineel. Best wel grappig.
's Avonds na het weerzien gaan we eten bij de .....Belg! Inkie een heerlijke Americain Prepare en ik een Entrecote. En op de WC hollandse muziek, dus mijn schoonzus zou hier een polonaise lopen.
Inkie heeft overigens niet heel veel gekocht. Alleen maar wat kleding, sieraden en een netje.
Ik wil nog foto's erbij doen,maar die komen morgen, ik heb slaap.

Tot morgen dan maar!

Anita zei

Die New York pas is geweldig heh? Wij hebben er ook heel veel plezier aan beleefd. New York is een waanzinnig veelzijde stad. Jullie hebben in ieder geval al volop genoten van alles, ga zo door (nog eventjes).
Wat een supervakantie was dit!
Alvast een hele goede terugreis gewenst.